ALGEMENE VOORWAARDEN HP MAKELAARDIJ
Datum: 1 augustus 2021 Pag. 1 / 6
ALGEMENE VOORWAARDEN HP MAKELAARDIJ
Gevestigd aan de De Sporen 26, 9472 ZD Zuidlaren, Nederland
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 54013895
Artikel 1. Definities.............................................................................................................................................................................1
Artikel 2. Toepasselijkheid..................................................................................................................................................................2
Artikel 3. Totstandkoming van de Overeenkomst..............................................................................................................................2
Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst .......................................................................................................................................3
Artikel 5. Diensten ..............................................................................................................................................................................3
Artikel 6. Verplichtingen van de Opdrachtgever ................................................................................................................................3
Artikel 7. Aanleveren van informatie en gegevens.............................................................................................................................4
Artikel 8. Ondersteuning ....................................................................................................................................................................4
Artikel 9. Prijzen..................................................................................................................................................................................4
Artikel 10. Facturatie en betaling .......................................................................................................................................................4
Artikel 11. Duur van de Overeenkomst ..............................................................................................................................................5
Artikel 12. Bedenktijd .........................................................................................................................................................................5
Artikel 13. Intellectuele eigendom .....................................................................................................................................................5
Artikel 14. Aansprakelijkheid..............................................................................................................................................................5
Artikel 15. Overmacht.........................................................................................................................................................................6
Artikel 16. Verjaringstermijn ..............................................................................................................................................................6
Artikel 17. Toepasselijk recht en forumkeuze ....................................................................................................................................6
Artikel 1. Definities
In de onderhavige Algemene Voorwaarden worden de navolgende termen met een hoofdletter geschreven en hebben de
hierna volgende betekenis, tenzij elders in de Overeenkomst en/of Algemene Voorwaarden een andere betekenis wordt
toegekend of indien uit de context onmiskenbaar een andere betekenis voortvloeit:
1. Algemene Voorwaarden: de bepalingen uit het onderhavige document.
2. Dienst(en): de dienst(en) die HP Makelaardij in opdracht van de Opdrachtgever verricht, waaronder mede verstaan maar
niet beperkt tot de bemiddeling bij de verkoop van onroerend goed en aanverwante werkzaamheden.
3. HP Makelaardij: de contractuele wederpartij bij de Overeenkomst met Opdrachtgever en gebruiker van de onderhavige
Algemene Voorwaarden in de zin van artikel 6:231 sub b BW.
4. Ingangsdatum: de datum waarop de Overeenkomst in werking treedt en waarop de levering van de Dienst aanvangt.
5. Materia(a)l(en): digitale informatie en gegevens, waaronder doch niet beperkt tot teksten, documenten, maten,
berekeningen en (bron)bestanden.
6. Object: de onroerende zaak die Opdrachtgever wenst te verkopen en ten aanzien waarvan de Overeenkomst wordt
gesloten.
7. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon met wie HP Makelaardij een Overeenkomst heeft gesloten en wederpartij
bij de Overeenkomst met HP Makelaardij in de zin van artikel 6:231 sub c BV. Tevens wordt bedoeld degene die daarover
in onderhandeling treedt of is, alsmede dienst vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtverkrijgende(n) of erfgenamen.
8. Overeenkomst: iedere Overeenkomst tussen HP Makelaardij en Opdrachtgever ontstaan uit een aanbod of offerte gedaan
door HP Makelaardij en de geldige aanvaarding daarvan door Opdrachtgever.
9. Schriftelijk: onder “schriftelijk” valt in deze Algemene Voorwaarden ook communicatie per e-mail en digitaal (bijvoorbeeld
via een online interface) mits de identiteit van de afzender en integriteit van de inhoud voldoende vaststaat.
10. Werkdagen: maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van Nederlandse nationale feestdagen, waarbij 5 mei eens in
de vijf (5) jaar een nationale feestdag is.
Datum: 1 augustus 2021 Pag. 2 / 6
11. Werk(en): de door HP Makelaardij ontwikkelde of ontworpen teksten, bestanden, foto’s, afbeeldingen, brochures,
websites, advertenties, databestanden, documentatie, adviezen, rapporten, analyses, ontwerpen of andersoortige
voortbrengselen ten behoeve of in opdracht van Opdrachtgever.
12. Werkuren: uren op Werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur.
Artikel 2. Toepasselijkheid
1. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, Overeenkomsten,
werkzaamheden, Diensten en leveringen van HP Makelaardij, van welke aard dan ook, alsmede op de totstandkoming
daarvan, tenzij die toepasselijkheid geheel of op onderdelen uitdrukkelijk schriftelijk is uitgesloten c.q. expliciet anders is
overeengekomen.
2. Eventuele algemene voorwaarden van de Opdrachtgever, hoe dan ook genaamd, worden uitdrukkelijk van de hand
gewezen. Afwijkingen van en aanvullingen op deze voorwaarden zijn slechts van toepassing indien en voor zover deze door
HP Makelaardij uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard.
3. Wanneer door HP Makelaardij gedurende korte of langere tijd al dan niet stilzwijgend afwijkingen van onderhavige
Algemene Voorwaarden zijn toegestaan, laat dat onverlet haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze
voorwaarden te eisen. De Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan de wijze waarop HP Makelaardij de onderhavige
voorwaarden toepast.
4. Onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met HP Makelaardij, voor de uitvoering
waarvan derden dienen te worden betrokken.
5. Indien één of meer van de bepalingen van onderhavige Algemene Voorwaarden of enige andere Overeenkomst met HP
Makelaardij in strijd mochten zijn met een dwingende wetsbepaling of enig toepasselijk rechtsvoorschrift, zal de
betreffende bepaling komen te vervallen en treedt alsdan een door HP Makelaardij vast te stellen nieuwe, rechtens
toelaatbare en vergelijkbare bepaling in de plaats.
6. Opdrachtgever met wie eenmaal op de onderhavige voorwaarden werd gecontracteerd, wordt geacht stilzwijgend met de
toepasselijkheid van deze voorwaarden op een later met HP Makelaardij gesloten Overeenkomst in te stemmen.
7. In geval van strijd tussen de inhoud van een tussen de Opdrachtgever en HP Makelaardij gesloten Overeenkomst en de
Algemene Voorwaarden, prevaleert de inhoud van de Overeenkomst.
8. HP Makelaardij behoudt zich het recht voor onderhavige voorwaarden op ieder moment te wijzigen. De gewijzigde
voorwaarden treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding en gelden ook ten aanzien van reeds
gesloten Overeenkomsten. HP Makelaardij zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan de Opdrachtgever toezenden. Indien
geen tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld, treden wijzigingen jegens de Opdrachtgever in werking, zodra hem de
wijziging is medegedeeld.
Artikel 3. Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand door ondertekening van de opdracht tot dienstverlening (bemiddelingsovereenkomst)
door Opdrachtgever. Het is Opdrachtgever niet toegestaan om de offerte of opdrachtovereenkomst van HP Makelaardij te
openbaren of op enige andere wijze met derden te delen, tenzij met schriftelijke toestemming van HP Makelaardij.
2. Indien de Overeenkomst via de website van HP Makelaardij wordt aangegaan, komt de Overeenkomst tot stand op het
moment dat de Opdrachtgever alle stappen van het online aanmeld- en registratieproces heeft doorlopen en de betaling
via een van de online aangeboden betaalwijzen heeft voldaan.
3. Indien Opdrachtgever mondeling akkoord gaat met de offerte en er mee instemt, of die indruk wekt, dat HP Makelaardij
werkzaamheden verricht die binnen de omschrijving van de Diensten vallen, dan wordt de offerte als aanvaard
beschouwd. Dit geldt ook wanneer Opdrachtgever HP Makelaardij verzoekt bepaalde werkzaamheden te verrichten
zonder een formele offerte af te wachten.
4. Offertes van HP Makelaardij worden vrijblijvend gedaan en kunnen door HP Makelaardij worden herroepen direct na
aanvaarding daarvan door Opdrachtgever, tenzij in de offerte een termijn voor de aanvaarding staat opgenomen.
5. Kennelijke fouten of verschrijvingen in de offertes van HP Makelaardij, binden HP Makelaardij niet.
6. Indien blijkt dat de bij de aanvraag of Overeenkomst door Opdrachtgever verstrekte gegevens onjuist waren heeft HP
Makelaardij het recht haar prijzen hier op aan te passen.
7. De Overeenkomst vangt aan op het moment dat HP Makelaardij de mededeling inhoudende aanvaarding door
Opdrachtgever ontvangt (“de Ingangsdatum”) of vanaf het moment dat Opdrachtgever de indruk wekt met de offerte in te
stemmen, tenzij gezamenlijk een andere Ingangsdatum is overeengekomen in de Overeenkomst.
8. De inhoud van de Overeenkomst wordt uitsluitend bepaald door de in de offerte of (online) aanbieding gegeven
omschrijving van de opdracht.
Datum: 1 augustus 2021 Pag. 3 / 6
9. Eventuele later gemaakte aanvullende afspraken of aangebrachte wijzigingen binden HP Makelaardij slechts, indien deze
door HP Makelaardij schriftelijk zijn bevestigd.
Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst
1. Na de totstandkoming van de Overeenkomst zal HP Makelaardij zo spoedig mogelijk de Diensten uitvoeren conform de
offerte.
2. Voor zover niet schriftelijk anders is overeengekomen, garandeert HP Makelaardij dat de Dienst naar beste kunnen wordt
uitgevoerd onder toepassing van voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap.
3. Genoemde uitvoeringstermijnen zijn slechts indicatief en hebben in geen geval een fataal karakter, tenzij schriftelijk
anders overeengekomen. Indien een advertentie niet tijdig online op een platform van een derde verschijnt, dient
Opdrachtgever aan HP Makelaardij een redelijke termijn van ten minste 14 dagen te bieden om de Overeenkomst alsnog
uit te voeren zoals overeengekomen.
4. HP Makelaardij heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden zonder Opdrachtgever hiervan
op de hoogte te stellen. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW is uitgesloten.
5. Opdrachtgever is gehouden al datgene te doen en laten wat redelijkerwijs nodig en wenselijk is om een tijdige en juiste
uitvoering van de Dienst mogelijk te maken. In het bijzonder draagt Opdrachtgever er zorg voor dat alle informatie
gegevens, waarvan HP Makelaardij aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Dienst, tijdig aan HP Makelaardij worden verstrekt.
6. Naast de gegevens als bedoeld in lid 5 van dit artikel is Opdrachtgever gehouden actuele contactgegevens voor
communicatie tussen HP Makelaardij en Opdrachtgever te verstrekken aan HP Makelaardij. Opdrachtgever zal bij wijziging
van deze contactgegevens HP Makelaardij hier onverwijld van op de hoogte brengen.
7. Indien de informatie en gegevens als bedoeld in lid 6 niet tijdig aan HP Makelaardij worden verstrekt of indien
Opdrachtgever op andere wijze niet voldoet aan zijn verplichtingen, heeft HP Makelaardij het recht om nakomingen van
haar verplichtingen op te schorten zonder zelf gehouden te zijn tot het uitkeren van enige schadevergoeding.
Artikel 5. Diensten
1. HP Makelaardij zal zorg dragen voor:
a. advertenties op de overeengekomen platformen inclusief het aantal overeengekomen foto’s;
b. promotie van het Object op de overeengekomen social media kanalen;
c. het voeren van de onderhandelingen met potentiële kopers.
2. Naast de in lid 1 genoemde werkzaamheden, zal HP Makelaardij de Opdrachtgever tevens ondersteunen bij:
a. het opstellen van de koopovereenkomst ten aanzien van het Object;
b. het vaststellen van de vraagprijs;
c. de opname van het object door de makelaar.
3. De Opdrachtgever kan de advertenties kosteloos laten aanpassen. Voorts krijgt de Opdrachtgever inzicht in de statistieken
van de advertentie voor de platformen waarvoor dit is overeengekomen.
4. Het is HP Makelaardij toegestaan om een naamsvermelding op te nemen in advertenties en Werken. Indien Opdrachtgever
wenst dat HP Makelaardij deze naamsvermelding verwijdert of achterwege laat, dan kan dit tegen betaling van een
eenmalige vergoeding van € 500,-.
Artikel 6. Verplichtingen van de Opdrachtgever
1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, dient de Opdrachtgever zelf zorg te dragen voor:
a. het aanleveren van de advertentietekst(en);
b. het (laten) maken en aanleveren van de foto’s van het Object;
c. het plaatsen van een “te koop”-bord;
d. het rondleiden van potentiële kopers;
e. het organiseren van een Open Huis dag;
f. het verkoop klaar maken van het Object;
g. het opstellen van de koopovereenkomst;
h. het maken van de afspraak bij de notaris;
i. het inpakken en verhuizen van de eigendommen van de Opdrachtgever.
2. Indien een NEN meting van het object wordt ingepland en de Opdrachtgever annuleert deze NEN meting korter dan 24 uur
voor de datum waarop de afspraak plaatsvindt, dan zal er door HP Makelaardij.nl € 75,00 vergoeding in rekening worden
gebracht aan Opdrachtgever.
Datum: 1 augustus 2021 Pag. 4 / 6
Artikel 7. Aanleveren van informatie en gegevens
1. Indien de Opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst door HP Makelaardij Materialen aan HP
Makelaardij aanlevert, staat Opdrachtgever er voor in dat hij beschikt over alle rechten die noodzakelijk zijn voor de
verstrekking aan en het bedoelde gebruik door HP Makelaardij. Opdrachtgever vrijwaart HP Makelaardij van claims van
derden ten aanzien van schending van intellectuele eigendomsrechten van derden ter zake.
2. HP Makelaardij is gerechtigd, maar niet verplicht, de juistheid, volledigheid of samenhang (van de inhoud) van de aan HP
Makelaardij door Opdrachtgever ter beschikking gestelde Materialen te onderzoeken en bij constatering van eventuele
onvolkomenheden de overeengekomen werkzaamheden op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever de
betreffende onvolkomenheden heeft weggenomen.
3. HP Makelaardij zal de bronbestanden van de Werken bewaren zolang HP Makelaardij Diensten voor Opdrachtgever
verricht, of het aannemelijk is dat HP Makelaardij Diensten voor Opdrachtgever zal verrichten. HP Makelaardij is
gerechtigd na deze periode de bronbestanden te verwijderen. Indien Opdrachtgever pas na deze periode
vervolgopdrachten ten aanzien van deze Werken geeft, is HP Makelaardij gerechtigd kosten in rekening te brengen voor
het opnieuw opstellen, herstellen of terughalen van deze bronbestanden.
4. Indien via de bemiddelingswerkzaamheden van HP Makelaardij tussen de Opdrachtgever en een Koper een
koopovereenkomst tot stand komt, is de Opdrachtgever verplicht om de transactiegegevens, waaronder de uiteindelijke
koopsom, binnen 7 dagen na de totstandkoming van de koopovereenkomst met HP Makelaardij te delen. Op die manier
kan HP Makelaardij het Object afmelden op de diverse verkoopplatformen.
Artikel 8. Ondersteuning
1. HP Makelaardij verleent slechts ondersteuning met betrekking tot de door haar geleverde en te leveren Diensten voor
zover dit schriftelijk is overeengekomen. Indien is overeengekomen dat HP Makelaardij ondersteuning zal verlenen, dan zal
HP Makelaardij zich inspannen om kwalitatief goede ondersteuning te leveren. HP Makelaardij biedt echter geen garanties
over de reactietijden of mate van ondersteuning, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2. HP Makelaardij zal zich beschikbaar houden voor een redelijk niveau van klantenondersteuning op afstand per telefoon en
e-mail, tijdens reguliere Werkuren.
Artikel 9. Prijzen
1. Vergoedingen voor het leveren van de Diensten staan vermeld op de website van HP Makelaardij, in de Overeenkomst of
in de door HP Makelaardij aangeboden offerte. Alle genoemde prijzen zijn in euro’s inclusief BTW.
2. Indien de Overeenkomst een duurovereenkomst is, zullen de verschuldigde bedragen maandelijks of jaarlijks, voorafgaand
aan de periode, aan Opdrachtgever worden gefactureerd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
3. HP Makelaardij is gerechtigd haar tarieven jaarlijks per 1 januari aan te passen overeenkomstig het prijsindexcijfer van het
Bureau voor de Statistiek voor commerciële dienstverlening (index 2015 = 100).
Artikel 10. Facturatie en betaling
1. Betaling dient vooraf te geschieden op een van de op de website van HP Makelaardij aangeboden betaalwijzen.
2. Indien is overeengekomen dat betaling geschiedt na ontvangst van een factuur, dient de betaling t te geschieden binnen
14 dagen na factuurdatum, op een door HP Makelaardij aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij
schriftelijk een andere betalingstermijn is overeengekomen. HP Makelaardij is gerechtigd facturen digitaal te verzenden.
3. Na het verstrijken van de betaaltermijn verkeert Opdrachtgever die niet tijdig betaalt van rechtswege in verzuim, zonder
dat hiervoor ingebrekestelling is vereist. Vanaf dat moment is HP Makelaardij gerechtigd haar dienstverlening te beperken,
bijvoorbeeld door het beperken van de toegang tot Diensten, het tijdelijk opschorten van Diensten of het opschorten van
het verstrekken van ondersteuning aan Opdrachtgever.
4. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 1% per
maand, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is in welk geval de wettelijke handelsrente geldt. Gedeelten van een
maand worden als volle maand beschouwd. Alle (buiten)gerechtelijke kosten welke HP Makelaardij maakt ter verkrijging
van voldoening - zowel in als buiten rechte - komen vanaf dat moment voor rekening van Opdrachtgever. In dat geval is
Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd van ten minste 5% van het openstaande bedrag, met een minimum van €
40,00. Indien de werkelijk door HP Makelaardij gemaakte en te maken kosten boven dit bedrag uitstijgen, komen deze
eveneens voor vergoeding in aanmerking.
5. In bovenstaande gevallen heeft HP Makelaardij voorts het recht de Overeenkomst of het nog niet uitgevoerde gedeelte
daarvan zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten dan wel buiten gebruik te
Datum: 1 augustus 2021 Pag. 5 / 6
stellen, zonder dat Opdrachtgever het recht heeft een vergoeding te verlangen voor eventuele schade die voor hem
hierdoor mocht ontstaan.
6. Een vordering tot betaling is direct opeisbaar ingeval Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, surseance
van betaling aanvraagt dan wel algeheel beslag op vermogensbestanddelen van Opdrachtgever wordt gelegd,
Opdrachtgever overlijdt en voorts, indien deze in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
Artikel 11. Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de termijn vermeld in de Overeenkomst, offerte of opdrachtbevestiging. De
Overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd, behoudens met goedvinden van beide partijen. Indien de
Overeenkomst een duurovereenkomst betreft, zal deze worden aangegaan voor de termijn zoals genoemd in de
Overeenkomst. Daarna wordt deze telkens stilzwijgend verlengd voor eenzelfde periode en onder dezelfde voorwaarden,
tenzij Opdrachtgever de Overeenkomst tijdig en met inachtneming van de geldende opzegtermijn opzegt.
2. Opzegging geschiedt schriftelijk. Opdrachtgever zal bij Overeenkomsten die zijn aangegaan voor de duur van 12 maanden
een opzegtermijn van 1 maand in acht nemen, tenzij in de Overeenkomst een andere termijn staat vermeld.
3. HP Makelaardij heeft het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder enigerlei gehoudenheid tot betaling
van schadevergoeding op te zeggen, indien:
a. Opdrachtgever tekort is geschoten in de nakoming van zijn verplichtingen en een dergelijke tekortkoming niet binnen
5 dagen na schriftelijke ingebrekestelling door Opdrachtgever is hersteld;
b. indien Opdrachtgever surséance van betaling dan wel zijn faillissement heeft aangevraagd of het faillissement van
Opdrachtgever wordt aangevraagd, gevorderd of uitgesproken of Opdrachtgever een onderhands akkoord aanbiedt
aan zijn crediteuren;
c. indien HP Makelaardij informatie of gegevens nodig heeft voor de uitvoering van de Overeenkomst en HP
Makelaardij ontvangt deze informatie of gegevens niet uiterlijk binnen 3 maanden.
4. Indien de opdrachtgever de overeenkomst wil ontbinden zijn er intrekkingskosten van € 797,- incl btw van toepassing.
5. Indien de opdrachtgever de periode van 3 maanden wil verlengen, worden er kosten á € 347,- incl btw in rekening
gebracht, ter vermeerdering van de afgesproken fee/courtage.
Artikel 12. Bedenktijd
Vanaf het moment dat de Overeenkomst op afstand tot stand is gekomen, heeft de consument een bedenktijd van 14 dagen.
Gedurende deze bedenktijd heeft de consument het recht de Overeenkomst door middel van een ondubbelzinnige schriftelijke
kennisgeving per post of e-mail, kosteloos te herroepen. De consument kan hiervoor gebruikmaken van het online ter
beschikking gestelde modelformulier voor herroeping, maar de consument is hiertoe niet verplicht. Indien de consument aan
HP Makelaardij heeft verzocht met de uitvoering van de Overeenkomst aan te vangen voordat de bedenktijd is afgelopen en de
consument herroept de Overeenkomst binnen de bedenktijd, zal HP Makelaardij de in redelijkheid over deze periode gemaakte
kosten naar rato in rekening brengen. De consument heeft geen recht op het recht op herroeping indien:
- de Consument heeft ingestemd om de levering van de Dienst te starten binnen de bedenktijd;
- de Consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht op herroeping;
- de Dienst daadwerkelijk volledig geleverd is.
Artikel 13. Intellectuele eigendom
1. Voor door HP Makelaardij opgestelde advertenties en Werken geldt dat de intellectuele eigendomsrechten bij HP
Makelaardij liggen, tenzij met Opdrachtgever schriftelijk overeengekomen dat de rechten overgedragen worden.
2. De intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door HP Makelaardij gebruikte werken die onder licentie door
HP Makelaardij worden gebruikt, liggen bij de rechthebbende van die werken of een andere rechthebbende. Dergelijke
rechten kunnen in geen enkel geval worden overgedragen aan Opdrachtgever.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
1. Tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid is de aansprakelijkheid van HP Makelaardij voor directe schade geleden
door Opdrachtgever als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door HP Makelaardij van zijn
verplichtingen onder de Overeenkomst, dan wel door een onrechtmatig handelen van HP Makelaardij, diens werknemers
of door hem ingeschakelde derden, alsmede schade door dood of lichamelijk letsel of voor materiële beschadiging van
zaken per gebeurtenis dan wel een reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot het factuurbedrag van de
Overeenkomst.
Datum: 1 augustus 2021 Pag. 6 / 6
2. Aansprakelijkheid van HP Makelaardij voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste
besparingen, vermogensschade, verminking dan wel verlies van zaken, informatie of gegevens en schade door
bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
3. HP Makelaardij is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat HP Makelaardij is uitgegaan van
door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens en informatie.
4. HP Makelaardij is niet aansprakelijk voor schade door onjuiste gegevens of informatie in door haar opgestelde
advertenties en Werken. Voorts is HP Makelaardij niet aansprakelijk voor schade indien door een technische storing een
bezichtigingsaanvraag niet (tijdig) aan de Opdrachtgever wordt doorgezet.
5. De aansprakelijkheid van HP Makelaardij wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst
ontstaat slechts indien Opdrachtgever HP Makelaardij onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt en een redelijke
termijn stelt ter zuivering van de tekortkoming, en HP Makelaardij ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn
verplichtingen tekort blijft schieten.
Artikel 15. Overmacht
1. HP Makelaardij is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens Opdrachtgever indien HP Makelaardij
daartoe gehinderd wordt als gevolg van enige van buiten komende oorzaak, voorzien of niet-voorzien, waarop HP
Makelaardij geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor HP Makelaardij niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
Hieronder wordt verstaan een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een
rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van HP Makelaardij komt. In het bijzonder wordt
onder overmacht verstaan; pandemie of epidemie, binnenlandse onlusten, mobilisatie, oorlogen, stremmingen in het
vervoer, stakingen, netwerkaanvallen zoals SYN floods of (distributed) denial-of-serviceaanvallen, bedrijfsstoornissen,
stagnatie in toelevering, brand, overstroming, in- en uitvoerbelemmeringen en in het geval dat HP Makelaardij door zijn
eigen leveranciers, ongeacht de reden daartoe, niet tot levering in staat wordt gesteld waardoor nakoming van de
Overeenkomst redelijkerwijs niet van HP Makelaardij kan worden gevergd.
2. HP Makelaardij kan gedurende de periode dat de overmacht duurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten,
waarmee tevens de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever worden opgeschort. Indien deze periode langer duurt dan
90 dagen, is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade
aan de andere partij.
3. Voor zover HP Makelaardij ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk een verplichting uit de
Overeenkomst is nagekomen of deze tijdens de periode van overmacht zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is HP Makelaardij gerechtigd om het reeds nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte apart te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen.
Artikel 16. Verjaringstermijn
De termijn waarbinnen Opdrachtgever HP Makelaardij tot vergoeding van schade kan aanspreken, is in alle gevallen beperkt tot
1 jaar na het ontstaan van de schade, dan wel het moment waarop de schade redelijkerwijs had kunnen worden ontdekt.
Artikel 17. Toepasselijk recht en forumkeuze
1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
2. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die mochten
ontstaan naar aanleiding van deze Overeenkomst worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement van
de vestigingsplaats van HP Makelaardij, ongeacht of Opdrachtgever buiten Nederland is gevestigd en ongeacht of aan de
Overeenkomst geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven.
